Przygotowany przeze mnie scenariusz zajęć oparty jest o podręcznik „Świat ucznia” – podręcznik zintegrowany dla klasy pierwszej: część 4 Wydawnictwo JUKA
Blok tematyczny: Nasza encyklopedia
Temat dnia: Ć jak ćma lecąca do światła
Cel główny: wprowadzenie zmiękczeń ć, Ć na wyrazie ćma
Cele operacyjne:
- uczeń pisze poprawnie wyrazy z „ć” ;
- umie głośno przeczytać wskazany przez nauczyciela hasło i jego wyjaśnienie;
- bezbłędnie przepisuje, pisze z pamięci, lub układa zdania z rozsypanki wyrazowej;
- wypowiada się zdaniami na dany temat;
- dokonuje analizy i syntezy głoskowo – literowej;
- aktywnie uczestniczy w zabawach;
- kształci swoją psychomotorykę;
- wskazuje i nazywa części skrzypiec;
Zadania:
- Wdrażanie do uważnego słuchania wszelkich form przekazu jako podstawowego
- warunku ich aktywnego odbioru.
- Wprowadzenie do czynnego słownika elementarnych pojęć przyrodniczych.
- Kształtowanie umiejętności czytelnego, estetycznego i poprawnego pod względem
- ortograficznym pisania tekstów.
- Kształcenie umiejętności czytania poprawnego i płynnego.
- Wyrabianie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
- Wdrażanie do dokładnego wykonywania poleceń.
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas zajęć i w ciągu całego dnia.
Metody nauczania:
- podająca – pogadanka, objaśnienie
- problemowa – aktywizujące
- eksponująca – pokaz
- programowana – z użyciem podręcznika
- słowna
Środki dydaktyczne: kartoniki z napisami, nakrywki samogłosek i spółgłosek, Encyklopedia szkolna, Leksykon zwierząt, kaseta magnetofonowa, plansza instrumentów muzycznych.
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, indywidualna zróżnicowana, w parach.
Etapy zajęć |
Przebieg zajęć |
Uwagi |
Część wstępna |
Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu pt. „Ćma”. Opowiadanie o ćmach, kiedy możemy je zobaczyć. |
Praca zbiorowa i indywidualna |
Część główna |
- Wymienianie znanych dzieciom zwierząt nocnych (które polują w nocy, a w dzień śpią) i wypisywanie ich na tablicy.
Zapisywanie ciekawostek o zwierzętach nocnych: Sowa – lata w nocy i może obrócić głowę dookoła; Nietoperz – śpi głową w dół, trzymając się nogami; Mysz – mieszka w stodole i zjada ziarenka zbóż; Komary – latają, bzykają i spać nam nie dają; Kuna – podkrada się do gniazd kurników i zabiera jaja;
- Przeczytanie informacji o ćmach jako owadach z Encyklopedii szkolnej. Oglądanie ilustracji różnych ciem w Leksykonie zwierząt.
- Wprowadzenie zmiękczeń „ć, Ć” na podstawie wyrazu ćma – nauka pisania nowej litery – zwrócenie uwagi na skośne ustawienie kreski zmiękczającej. Zapisywanie litery w zeszytach. Przypomnienie o prawidłowej postawie podczas pisania.
- Przerwa śródlekcyjna – naśladowanie ciem latających wokół lampy, kręcenie głowy – sowa, próby złapania komarów – podskoki i klaśnięcia.
- Czytanie przez nauczyciela lub dzieci dobrze czytające haseł z „Naszej encyklopedii” z wyodrębnianiem „ć” z tych wyrazach (ćma, Ćmielów, ćwikła, ćwierkać, dostawać, paproć, kapeć, sześć)
- Układanie modeli wyrazów z „ć” z wykorzystaniem nakrywek czerwonych i niebieskich oznaczających samogłoski i spółgłoski.
- Wymyślanie nowego hasła do wyrazu zawierającego głoskę „ć”
Ćwiartka – całą kartkę można podzielić na 4 równe części, jedna część tej kartki to ćwiartka. Malować – Ania lubi malować krajobrazy.
- Głośne czytanie przygotowanych wyrazów i przepisywanie ich w ćwiczeniu, podkreślanie tych w których „ć” znajduje się na końcu (ćma, paproć, kapeć, radość, sześć). Przypomnienie o prawidłowej postawie podczas pisania.
- Głośne wspólne przeczytanie hasła „ćma”.
- Przepisywanie, pisanie z pamięci lub układanie z rozsypanki wyrazowej zdania o ćmie. „Ćma to owad, który w nocy leci do światła”. Uczniowie samodzielnie wybierają dla siebie zadanie dzieląc się na trzy grupy. Nauczyciel chodząc po klasie sprawdza wykonaną pracę.
- Odczytanie przez uczniów lub nauczyciela przygotowanych zdań – wybór jednego z nich i przepisanie z tekstu drukowanego.
- Poznanie budowy instrumentu – skrzypce. Łączenie za pomocą strzałek odpowiednich części instrumentu z wyrazami : smyk, struny, kołki, gryf.
- Słuchanie utworu muzycznego wykonywanego na skrzypcach z nagrania kasetowego „Świat ucznia i Elementarz zintegrowany klasa 1 - JUKA”
- Przerwa śródlekcyjna – naśladowanie gry na skrzypcach, ćwiczenia ruchowe przy muzyce.
- Rozmowa na temat ulubionych zajęć dzieci.
- Odczytywanie zdań przez uczniów lub nauczyciela, wybór czynności, które dzieci lubią najbardziej. Uzupełnienie zdania wybranymi czynnościami, stosowanie przecinków.
|
Praca indywidualna
Praca zbiorowa, w parach. Praca indywidualna.
Praca indywidualna. Praca zbiorowa i indywidualna. Praca indywidualna. Praca w parach.
Praca indywidualna.
Praca zbiorowa jednorodna. Praca indywidualna zróżnicowana.
Praca indywidualna. Praca w parach i zbiorowa.
Praca zbiorowa.
Praca indywidualna. Praca indywidualna. Praca indywidualna. |
Część końcowa |
- Podsumowanie – przypomnienie wiadomości o ćmach i odczytanie wyrazów zawierających „ć”.
- Zadanie pracy domowej – nauczyć się czytać wybranego hasła z 4 podanych.
|
Praca indywidualna. |
Opracowała: mgr Maria Kucharska |